A sorsod Borsod

Koska Péter írása:

Tisztelt Miniszterelnök Úr, Tisztelt Képviselő és Államtitkár Hölgyek Urak! Tisztelt Borsod megyei közgyűlés!

Nyílt levél formájában (is) fordulok Önökhöz, hogy felhívjam a figyelmüket Borsod megye és Miskolc tragikus demográfiai és szociális helyzetére,

valamint arra, hogy a BMW Debrecenbe telepítése egy elhibázott döntés volt.

Borsod megye lakossága az elmúlt 30 évben több mint 150 ezer fővel csökkent 800 ezerről 650 ezer főre. Nem egészen 3 évtized alatt egy Pécs nagyságú várossal lettünk kevesebben.

Miskolc lakossága egyanezen időszakban

De ha megnézik a megye statisztikai adatait akkor nemcsak a népességcsökkenés az egyetlen probléma.

Borsodból a legnagyobb az elvándorlás, itt a legmagasabb a halálozás, itt a legmagasabb a közmunkából élők és a munka világába bevonhatatlan képzetlen népesség aránya. Borsod megye településein krónikusan a legmagasabbak a légszennyezettségi adatok.

A 26-os számű főút mellett fekvő Sajószentpéter fuldoklik a szmogban.

Bár az elmúlt években történt némi javulás a foglalkoztatottság terén, elsősorban összeszerelő üzemek települtek a megyébe, a tragikus szociális és demográfiai folyamatokat nemhogy visszafordítani, és úgy látom hogy az a 94 milliárdos TOP-os forrás hiába a legtöbb megyék között, nem lesz elég a Borsodban és Miskolcon uralkodó katasztrófális állapotok megállítására.

Néhány pontban sorolnám fel az évek óta fennálló problémákat amelyre évtizedek óta nincs megoldás, amellyel évtizedek óta hitegetnek minket borsodiakat!

1. A 26-os számú főútvonal sajószentpéteri elkerülő szakaszának megépítése. Ezt 2011-ben is megígérték azóta sem lett belőle semmi, be se kerül a 2022-ig tartó tervezési időszakba.

A Borsdchem kamionforgalma zúdul rá Sajószentpéterre amely elviselhetetlenné teszi az ott lakók életét a zajhatás és a krónikusan beszélyes levegőminőség miatt.

2. A 37-es számú főút 4 sávossá alakítása legalább Szerencsig, valamint Szerencstől teljes útrekonstrukció Sátoraljaújhelyig, amely szintén ígéretként hangzott el még 2010 környékén és ahogy lenni szokott mi borsodiak ezt sem kaptuk meg.

3. A Miskolc-Bánréve-Ózd vasútvonal korszerűsítése bár nem volt ígéret, de a két város között másfél óra az 50km-es távolság vonattal a pálya egyvágányú és csak Kazincbarcikáig van villamosítva, megkeserítve ezzel a két város közötti ingázást.

4. Miskolcon a 3-as út elkerülő szakaszának megépítése az y-híddal az M30-as autópálya csomópontjáig szintén 2011-ben elhangzott illetve a sajtóban is publikált ígéret volt, és a megvalósítás megint a beláthatatlan messzeségbe tolódik a Tiszai Pályaudvarnál kiépítendő Intermodális csomóponttal együtt.

5. Miskolcon a Modern Városok program keretében kialakítandó 1000ha-os ipari park kialakítása nem halad az utóbbi időben csak két kisebb összeszerelő üzem építését kezdték meg (Ten-Pao, Yuasa)

Ezek a beruházások értékben alig valamik (Ten-Pao 4milliárd, Yuasa 8 milliárd) De meg sem közelítik a BMW 310 milliárdos értékét, valamint a kvalifikált munkaerő (fejlesztő mérnök) igényét.

A Miskolcra települő külföldi cégek beruházásai alacsony értékűek, túlnyomóan összeszerelő üzemek, és alacsony bért fizetnek. Ezért a városban végzett mérnökök diplomások túlnyomó része az ország dunántúli illetve Pest környéki cégeinél vállalnak munkát.

Debrecenben ezen felül számos más beruházás is folyamatban van amelyek egyenként is meghaladják a 10milliárd Ft-ot (Krones AG, Continental Tyssenkrupp).

Külön fájlaljuk. hogy a debreceni BMW mérnökigényét a Debreceni Egyetem fejlesztésével gondolják megoldani, mert ez együtt jár a Miskolci Egyetem elsorvasztásával. A DÖntéshozók figyelmét felhívom arra a tényre hogy Miskolc gépész karán működik járműmérnök kar ahol megfelelő továbbfejlesztés esetén a BMW számára is lehetne szakembereket képezni, így a BMW debreceni beruházásából Miskolc városa és az egyeteme is profitálhatna.

Az utolsó komoly innovatív nagy volumenű ipari beruházás a Takata volt 2013-14ben, amely mára 1500 embernek és kb 100 fejlesztő mérnöknek ad munkát, de Borsod és Miskolc problémáihoz mérten ez is kevés.

6. A Modern Városok program Miskolci beruházásaiból mindezidáig egy sem kezdődött el. (Diósgyőri Vár rekonstrukció II ütem, Tapocai Strand II. ütem és az Ipari Park)

7. Miskolcon egyetlen komoly útfejlesztés nem indult az elmúlt 8 évben, egyetlen terelőút elkerülő út nem épült.

8. A belváros romos, az épületek elhanyagoltak, a régi épülettömbök közé murvás parkolók, elhanyagolt "senki földje" területek ékelődnek, a városkép lehangoló.

Miskolcon órási szükség van tömbrehabilitációs projektekre, akár befektetők bevonásával is.

Összefoglalva: 

Borsod megyét és Miskolcot továbbra is elhanyagolják, az itt lakókat továbbra is másodrendű állampolgárokként kezelik, legalábbis ez tükröződik az ideérkező befektetői tőke és állami források nagyságából (Tatabányán a Bridgestone 9milliárdért bővíti üzemét amelyet nemrégiben 90 milliárdért épített, a Doosan pedig a minap jelentett ne egy 32milliárdos beruházást.

Miskolcon is ilyen volumenű beruházásokat innovatív cégeket szeretnénk látni nemcsak néhány százmillióból összetákolt összeszerelő sufnikat.

9 Kompentzációt kérünk a debreceni BMW beruházás miatt! Debrecenben a BMW a bérek gyorsütemű emelkedését fogja eredményezni, ami azzal fog járni, hogy a MIskolcról már nemcsak Pest és a nyugati országrész, hanem Debrecen is el fogja szívni a munkaerőt.

MISKOLC ÉS BORSOD EL FOGJA VESZTENI A FIATAL ÉRTELMISÉGIEKET AZ ALACSONY FIZETÉSEK MIATT, HA A JELENLEGI TRENDEK NEM FORDULNAK MEG SZOCIÁLIS GETTÓVÁ VÁLIK BORSOD ÉS MISKOLC IS.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el